Köp- och leveransvillkor

Observera att om du vill betala efter leverans så välj Klarna faktura. 14 dagars förfallodatum gäller från att vi skickar dina varor. Vi går alltså in och aktiverar din faktura när dina varor är färdiga och du kan betala i lugn och ro efter att du fått hem dina varor.

Vissa produkter har vi färdiga för omgående leverans men det vi inte har färdigt  försöker vi leverera så fort vi kan. Vårat mål är att ha dina produkter färdiga för leverans ca 3 veckor från beställningsdatum men under högsäsong (mar-sep) är leveranstiden på vissa varaor 4-6 veckor. Är det av olika anledningar extra bråttom , kontakta oss så ska vi göra vårat bästa för att hjälpa dej. 

Tänk på att beställa så tidigt som möjligt för att säkerställa att vi hinner leverera dina produkter till det datum då du vill ha dom! Du betalar först efter leverans .

VÄLJER DU ATT HÄMTA I BUTIK SÅ GLÖM INTE ATT KONTAKTA OSS EFTER BESTÄLLNING  ELLER VÄNTA PÅ ATT VI KONTAKTAR DEJ FÖR ATT BESTÄMMA TID FÖR AVHÄMTNING.

Vi  på Rostikt förbehåller oss rätten att ändra priserna på hemsidan utan föregående avisering. Priser som gäller vid beställningstillfället gäller även vid leveranstillfället.

Betalning sker via Klarna. Företag kan faktureras utanför Klarnas system efter sedvanlig kreditprövning.

Tänk på att uppge en korrekt e-postadress vid beställning då det är den som i första hand används om vi av någon anledning behöver kontakta dej. 

Frakt

Efter att vi har skickat din vara så kommer DHL att kontakta dej för att bestämma dag och ungefärlig tid för din leverans. Någon behöver vara på plats för att kvittera leveransen. Leveransen tar vanligtvis 2-5 arbetsdagar. Om du har valt leveransalternativet DHL-Företag så observera att DHL inte aviserar före leverans så det är viktigt att det finns någon på plats för att ta emot varorna ( kontorstider). Finns ingen på plats vid leveransförsöket så tar DHL ut en extra avgift vilket vi kommer att fakturera dej i efterhand.

Att skicka stora och tunga varor är kostsamt och det kan vara bra för dej som kund att veta att vi inte tjänar några pengar på själva frakten utan våra omkostnader för frakt och emballage är högre än det du betalar. Vi skickar oftast våra varor med DHL. Vid problem med leverans så kontakta i första hand DHLs kundtjänst 0771345345. Fraktkostnaden för en beställning varierar beroende på storlek/vikt på varan du köpt och visas automatiskt i kassan.

Vill du ha din vara levererad till en Ö så ökar oftast fraktkostnaden då DHL tar ut ett "uddaortstilllägg". Kontakta oss innan eller direkt efter köp för att justera fraktkostnaden. Om du inte kontaktar oss så ser vi detta först när det är dags att boka din frakt. Vi kommer då att kontakta dej för att justera fraktkostnaden. Den ökade leveranskostnaden justeras på din faktura eller så skickar vi en separat faktura på den överskjutande kostnaden.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till transportören 0771345345 och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut eller ta emot  ett skadat paket! Gör du ändå detta så skall skadorna noteras på frakthandlingarna. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till  transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Kontakta även oss på info@rostikt.se

Rostikt ersätter inte ev kostnader som kan uppstå pga försenade leveranser eller dyl.

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss , så fakturerar vi dig för våra fraktomkostnader.

Ångerrätt/Reklamation

Innan vi tar standardtexten så vill vi passa på att säga : Vi vill att du som kund skall känna dej helt nöjd . Ibland går det inte riktigt som man tänkt sej , även hos oss ! Är det några problem så tveka inte att höra av er så ordnar vi detta ! 

Om det är något fel på varan så reklamera senast efter 5 dagar till info@rostikt.se . Bifoga ordernummer , bild och en beskrivning. 

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Vi betalar tillbaka köpesumman - våra fraktomkostnader. Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.

Betalningsalternativ

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
 

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar efter att vi skickat dina varor
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
 

- Förskottsbetalning
Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning)

 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer självklart Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter
Övrigt